Terug naar Relais

Hoofdstroomrelais

Magneetschakelaar

Magneetschakelaar
  • Elektromagnetische schakelaar
  • Galvanische scheiding in- en uitgang
  • Schakelt in de hoofdstroom
  • Uitvoering drie- of vierpolig
  • Geschikt voor grotere stromen
  • Slijtage door inbranding van contacten
  • Montage meestal op DIN-rail
  • Wordt ook contactor of motorrelais genoemd

Motorbeveiligingsrelais

Motorbeveiligingsrelais
  • Thermische schakelaar
  • Galvanische scheiding in- en uitgang
  • Meet in de hoofdstroom, schakelt in de stuurstroom
  • Uitvoering driepolig
  • Schakelcontacten geschikt voor kleine stromen
  • Montage meestal op DIN-rail
  • Wordt ook thermische beveiliging genoemd

Solid state relais

Solid state relais
  • Elektronische schakelaar
  • Galvanische scheiding in- en uitgang
  • Uitvoering enkel- en driefasig
  • Zeer korte schakeltijden mogelijk
  • Geen schakelvonken of vlambogen
  • Zeer laag struurstroomverbruik
  • Soms is er een externe koelplaat nodig
  • Afhankelijk van type geschikt voor AC of DC

Magneetschakelaar

Magneetschakelaar
  • Wanneer er een stroom loopt door de spoel van A1 naar A2 wordt de spoel magnetisch
  • De kern wordt dan de spoel in getrokken en zal de hoofdcontacten sluiten
  • Ook hulpcontact 13-14 sluit
  • Als de stroom wordt onderbroken zal de interne veer de contacten in de ruststand brengen
  • Alle contacten zijn dan geopend

Motorbeveiligingsrelais

Motorbeveiligingsrelais
  • Wanneer een stroom, hoger dan de ingestelde stroom, door de hoofdaansluitingen loopt, trekt een bimetaal krom
  • Hulpcontacten 95-96 opent, hulpcontact 97-98 sluit
  • Wanneer het bimetaal is afgekoeld, moet de beveiliging gereset worden
  • Dit gebeurt handmatig (stand H blauwe knopje indrukken) of automatisch (stand A blauwe knopje)

Solid state relais

Solid state relais
  • De AC-solid state relais bestaat uit: een opto-coupler, ontsteek elektronica en een schakelelement (triac)
  • Via de LED in de opto-coupler wordt de fototransistor geschakeld die via de elektronische schakeling de triac aan- of uitzet
  • De elektronische schakeling zorgt er voor dat het relais alleen schakelt als de stroom door het nulpunt gaat
  • Er zijn ook uitvoeringen geschikt voor gelijkspanning (DC)

Benaming magneetschakelaar

Benaming magneetschakelaar
  1. Contactblok met beweegbaar deel (ringkern)
  2. Veer
  3. Spoel
  4. Voet met vast deel (ringkern)

Benaming motorbeveiligingsrelais

Benaming motorbeveiligingsrelais
  1. Instelwieltje voor maximale stroom
  2. Testknop
  3. Resetknop

Codering magneetschakelaar

Codering magneetschakelaar
  • 1/L1 Bovenzijde maakcontact fase 1
  • 2/T1 Onderzijde maakcontact fase 1
  • 3/L2 Bovenzijde maakcontact fase 2
  • 4/T2 Onderzijde maakcontact fase 2
  • 5/L3 Bovenzijde maakcontact fase 3
  • 6/T3 Onderzijde maakcontact fase 3
  • A1 Spoelaansluiting 1 (in dit geval 24VAC 50Hz)
  • A2 Spoelaansluiting 1 (in dit geval 0VAC)
  • 13 Bovenzijde hulpmaakcontact
  • 14 Onderzijde hulpmaakcontact

Codering motorbeveiligingsrelais

Codering motorbeveiligingsrelais
  • 2/T1 Onderzijde meetelement fase 1
  • 4/T2 Onderzijde meetelement fase 2
  • 6/T3 Onderzijde meetelement fase 3
  • 95 Bovenzijde hulpverbreekcontact
  • 96 Onderzijde hulpverbreekcontact
  • 97 Bovenzijde hulpmaakcontact
  • 98 Onderzijde hulpmaakcontact

Inspectie: zintuigelijk

Wat Norm Actie bij afwijking
Temperatuur Maximaal handwarm Spanning en stroom controleren
Vervangen (TD)
Kleur Buitenkant mag niet verkleurd zijn Vervangen (TD)
Schakelen Relais mag niet ratelen Vervangen (TD)
Geur Geen brandlucht Oorzaak vaststellen (TD)
Vervangen (TD)
Aansluitingen Eén adereindhuls per aansluitklem, adereindhuls deugdelijk bevestigd, geen koper zichtbaar, isolatie niet beschadigd Repareren (TD)
Contacten Mogen niet overmatig vonken tijdens schakelen Oorzaak vaststellen (TD)
Vervangen (TD)

 

Inspectie: meten

WatNormActie bij afwijking
Spoelspanning A1-A2Maximaal genoemde spoelspanning plus of min 20%Oorzaak vaststellen (TD)
Open contactOneindige weerstandVervangen (TD)
Gesloten contactWeerstand kleiner 0,05 ohmVervangen (TD)
ContactenMogen niet ernstig ingebrand zijn, geen spanningsverschil over contactenOorzaak vaststellen (TD)
Vervangen (TD)
SpoelweerstandRelatief lage weerstand bij AC-spoel (enkele ohms)
Relatief hoge weerstand bij DC-spoel (ongeveer 100-200 ohm)
Relais vervangen bij oneindige weerstand (TD)

 

Onderhoud

OnderhoudspuntToelichtingMiddel/gereedschap
Visuele controle en schoon houdenStof en vuil verwijderen (spanningsloos) 
Eventueel natrekken aansluitschroevenAlleen bij grote stromen, zware installatiesSchroevendraaier, momentsleutel

 

Magneetschakelaar

Symptoom Oorzaak Actie
Magneetschakelaar schakelt niet Spoel defect of niet aangestuurd Controle aansturing (spanning) op spoel
Weerstand spoel meten
Contact blijft plakken Slijtage, te hoge belasting Controle standaanduiding 1-0 of aangetrokken kern
Niet alle contacten schakelen Slijtage Meten stroom (ampèretang)
Schakelt soms wel, soms niet Spoelspanning onvoldoende Controle spanning op spoel

 

Aansluitschema magneetschakelaar

Aansluitschema magneetschakelaar
  • Monteren en demonteren altijd spanningsloos uitvoeren
  • Aansluitklemmen voldoende vast aandraaien

Aansluitschema motorbeveiligingsrelais

Aansluitschema motorbeveiligingsrelais
  • Monteren en demonteren altijd spanningsloos uitvoeren
  • Aansluitklemmen voldoende vast aandraaien
  • Stroomwaarde juist instellen

Gebruikscategoriën

Gebruikscategoriën
  • De te schakelen last bepaalt de gebruikscategorie van een magneetschakelaar

Toepassingsvoorbeeld

Toepassingsvoorbeeld
  • De gebruikscategorie bepaalt het te schakelen vermogen
  • In AC - 3 bedrijf kan deze magneetschakelaar bij 400V een motor van 11 kW schakelen
  • In AC - 4 bedrijf kan deze magneetschakelaar bij 400V een motor van 7,5 kW schakelen
  • In AC - 1 is de nominalestroom van de contacten beperkt tot 35A

Heb jij nog een aanvulling over dit onderwerp?

Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!