Wat | Norm | Actie bij afwijking |
Roest of beschadigingen | Afhankelijk van de plaats kan het wrijving verhogen en leiden tot lekkage | Vervangen van de cilinder |
Zijn de snelheidsregelventielen goed afgesteld | Doorlaat in relatie tot gewenste snelheid moet goed zijn | Opnieuw afstellen van de snelheidsregelventielen |
Cilinder maakt niet zijn volledige slag of slaat te hard in zijn einddeksel | Cilinder moet regelmatig gecontroleerde beweging maken | Bufferschroef opnieuw afstellen |
De afdichtband bij stangloze cilinder is beschadigd en/of lekt | De afdichtband moet afdichten | Vervangen (zie figuur onder) |
Slangen | zijn goed gebundeld, niet geknikt en gelabeld | Bundelen en zorgen dat slangen niet geknikt zijn |
Slang vervangen als deze beschadigd is | ||
Slangen labellen en op tekening aangeven |
Onderhoudspunt | Toelichting | Middel/gereedschap |
Smeren bij bandcilinder | Smeren van afdicht band (binnen en buiten), schrapers, lagers, zijdelingse lagers | Vet (via leverancier) |
Symptoom | Oorzaak | Oplossing |
De wagen van de cilinder klapt hard tegen de flens | Pneumatische buffering is te ver open gedraaid | Pneumatische buffering afstellen |
De externe buffering (hydraulische demper) is niet goed afgesteld of defekt | Demper afstellen of vervangen | |
De wagen van de cilinder beweegt niet | Pneumatische buffering staat dicht | Pneumatische buffering afstellen |
Het snelheidsregelventiel staat dicht | Snelheidsregelventiel afstellen | |
De wagen schiet los van de magneetzuiger | Belasting is te groot | De magneetzuiger opnieuw koppelen door de cilinder heen en weer te sturen |
Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!