Motorbeveiligingsschakelaar

Motorbeveiligingsschakelaar
  • Thermische en magnetische schakelaar
  • Meet in de hoofdstroom, schakelt in de hoofdstroom
  • Melding in de stuurstroom mogelijk (losse hulpcontacten verkrijgbaar)
  • Uitvoering driepolig
  • Montage meestal op DIN-rail
  • Wordt ook wel PKZM genoemd (naar typenummer van bekende fabrikant)

Motorbeveiligingsrelais

Motorbeveiligingsrelais
  • Thermische schakelaar
  • Galvanische scheiding in- en uitgang
  • Meet in de hoofdstroom, schakelt in de stuurstroom
  • Uitvoering driepolig
  • Schakelcontacten geschikt voor kleine stromen
  • Montage meestal op DIN-rail
  • Wordt ook thermische beveiliging genoemd

Motorbeveiligingsrelais

Motorbeveiligingsrelais
  • Wanneer een stroom, hoger dan de ingestelde stroom, door de hoofdaansluitingen loopt, trekt een bimetaal krom
  • Hulpcontacten 95-96 opent, hulpcontact 97-98 sluit
  • Wanneer het bimetaal is afgekoeld, moet de beveiliging gereset worden
  • Dit gebeurt handmatig (stand H blauwe knopje indrukken) of automatisch (stand A blauwe knopje)

Motorbeveiligingsschakelaar

Motorbeveiligingsschakelaar
  • Wanneer een stroom, hoger dan de ingestelde stroom, door de hoofdaansluitingen loopt, trekt een bimetaal krom
  • Hierdoor schakelen de hoofdcontacten uit
  • Eventuele hulpmaakcontacten openen, hulpverbreekcontacten sluiten
  • Wanneer het bimetaal is afgekoeld, moet de beveiliging opnieuw ingeschakeld worden
  • Meestal ook voorzien van een magnetische kortsluitbeveiliging

Benaming motorbeveiligingsrelais

Benaming motorbeveiligingsrelais
  1. Instelwieltje voor maximale stroom
  2. Testknop
  3. Resetknop

Benaming motorbeveiligingsschakelaar

Benaming motorbeveiligingsschakelaar
  1. Instelwieltje voor maximale stroom
  2. In-/uitschakel/resetknop
  3. Hulpcontacten voor zijmontage

Codering motorbeveiligingsrelais

Codering motorbeveiligingsrelais
  • 2/T1 Onderzijde meetelement fase 1
  • 4/T2 Onderzijde meetelement fase 2
  • 6/T3 Onderzijde meetelement fase 3
  • 95 Bovenzijde hulpverbreekcontact
  • 96 Onderzijde hulpverbreekcontact
  • 97 Bovenzijde hulpmaakcontact
  • 98 Onderzijde hulpmaakcontact

Codering motorbeveiligingsschakelaar

Codering motorbeveiligingsschakelaar
  • 1/L1 Bovenzijde hoofdcontact fase 1
  • 2/T1 Onderzijde hoofdcontact fase 1
  • 3/L2 Bovenzijde hoofdcontact fase 2
  • 4/T2 Onderzijde hoofdcontact fase 2
  • 5/L3 Bovenzijde hoofdcontact fase 3
  • 6/T3 Onderzijde hoofdcontact fase 3
  • 13 Bovenzijde hulpmaakcontact
  • 14 Onderzijde hulpmaakcontact
  • 21 Bovenzijde hulpverbreekcontact
  • 22 Onderzijde hulpverbreekcontact

Aansluitschema motorbeveiligingsrelais

Aansluitschema motorbeveiligingsrelais
  • Monteren en demonteren altijd spanningsloos uitvoeren
  • Aansluitklemmen voldoende vast aandraaien
  • Stroomwaarde juist instellen

Aansluitschema motorbeveiligingsschakelaar

Aansluitschema motorbeveiligingsschakelaar
  • Monteren en demonteren altijd spanningsloos uitvoeren
  • Aansluitklemmen voldoende vast aandraaien
  • Stroomwaarde juist instellen

Heb jij nog een aanvulling over dit onderwerp?

Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!