Terug naar Remmen

Schijfremmen

Schijfrem pneumatisch

Schijfrem pneumatisch
  • Remklauw met pneumatisch bekrachtigde balgcilinder
  • Remkracht door veerspanning of luchtdruk
  • Veerbekrachtigd (failsafe) en luchtbekrachtigd (niet failsafe)
  • Remkoppel afhankelijk van schijfdiameter
  • Beperkt toegestaan in ATEX, toegestaan in HACCP
  • Bandaandrijvingen
  • Afwikkelrem in papier-en plasticfolie machines
  • 10 tot 40.000Nm remkracht

Schijfrem hydraulisch

Schijfrem hydraulisch
  • Remklauw met hydraulisch bekrachtigde cilinder
  • Remkracht door veerspanning of oliedruk
  • Veerbekrachtigd (failsafe) en hydraulisch bekrachtigd (niet failsafe)
  • Remkoppel afhankelijk van schijfdiameter
  • Toegstaan in ATEX, niet in HACCP
  • Schuine bandtransporteurs, liften, bruggen, kabelbanen skiliften
  • Kranen in havens, schroefas in schip, wieken in windmolen
  • 200 tot 100.000Nm remkracht

Schijfrem elektrisch

Schijfrem elektrisch
  • Elektrisch bekrachtigde remmagneet
  • Remkoppel door veerspanning
  • Veerbekrachtigd (failsafe) en elektrisch bekrachtigd (niet failsafe)
  • Remkoppel afhankelijk van schijfdiameter
  • Niet toegestaan in ATEX, toegstaan in HACCP omgeving
  • Algemene machinebouw 
  • Verpakkingsindustrie
  • 1,8 tot 24 kN remkracht

Schijfrem pneumatisch

Schijfrem pneumatisch
  • Remklauw op frame rondom de schijf gemonteerd
  • Meerdere remklauwen mogelijk (groter remkoppel)
  • Bij niet failsafe remklauw, remkoppel door luchtdruk bepaald
  • Bij failsafe remklauw wordt remkoppel door veerdruk bepaald
  • Remenergie wordt omgezet in warmte
  • Schijf en remschoen voeren warmte af
  • Remschoen kan met diverse materialen uitgevoerd zijn
  • Indicator remblokslijtage mogelijk

Schijfrem hydraulisch

Schijfrem hydraulisch
  • Remklauw staat op solide constructie gemonteerd
  • Meerdere remklauwen mogelijk (groter remkoppel)
  • Bij niet failsafe remklauw wordt remkoppel door luchtdruk bepaald
  • Bij failsafe remklauw wordt remkoppel door veerdruk bepaald
  • Remenergie wordt omgezet in warmte
  • Schijf en remschoen voeren de ontstane warmte af
  • Remschoen kan met diverse materialen uitgevoerd zijn
  • Indicator remblokslijtage mogelijk

Schijfrem elektrisch

Schijfrem elektrisch
  • Remklauw op fundatie gemonteerd
  • Meerdere remklauwen mogelijk (groter remkoppel)
  • Bij niet failsafe remklauw wordt remkoppel door spanning bepaald
  • Bij failsafe remklauw wordt remkoppel door veerdruk bepaald
  • Remenergie wordt omgezet in warmte
  • Schijf en remschoen voeren ontstane warmte af
  • Remschoen kan met diverse materialen uitgevoerd worden
  • Leverbaar met aansluitspanningen 12/24VDC of 230/400VAC
  • Indicator remblokslijtage mogelijk

Testen hydraulische schijfrem

PLACEHOLDER

Benamingen Schijfrem pneumatisch

Benamingen Schijfrem pneumatisch
  1. Veer-drukcilinder
  2. Remblok
  3. Frame
  4. Drukbout
  5. Stelmoer
  6. Releaseveer
  7. Kerfstift
  8. Borgbout
  9. Hefboom
  10. Scharnieras

Benamingen Schijfrem hydraulisch

Benamingen Schijfrem hydraulisch
  1. Remblok
  2. Behuizing
  3. Releasedrukveer
  4. Hogedrukafdichting
  5. Hogedrukafdichting
  6. Bevestigingsplaat
  7. Hydraulische zuiger
  8. Stelmoer releaseveer
  9. Draadeind
27. Remveer(schotelveer)  aantal afhankelijk van remkracht
29. Remveerkamer
30. O-ring
32. Afstelbout luchtspeet
35. Zuigergeleiding

Benamingen Schijfrem elektrisch

Benamingen Schijfrem elektrisch
  1. Elektromagneet(spoel)
  2. Remblok
  3. Afstelbout
  4. Klemmenkast elektrisch
  5. Remveer
  6. Drukbout
  7. Stelmoer
  8. Borgmoer
  9. Releaseveer
  10. Naderingsschakelaar

Inspectie: zintuiglijk

WatNormActie bij afwijking
Gangbaarheid zuigers,pennen,verenDe zuiger moet geleidelijk naar buiten bewegen en ook weer naar de rustpositie terugkeren. Ook de geleidingspennen moeten schoon zijn. Rem-en releaseveren moeten in takt zijnMet remreiniger schoonmaken
  Indien noodzakelijk remklauw demonteren, repareren en geleidingspennen vervangen
  Rem-of releaseveren vervangen
OlielekkageGeen lekkage toegestaan. Alleen zweten van de aansluiting en afdichting is onvermijdelijkAfdichtingen vervangen
Aansluitingen verpakken
 
Aansluitslangen controleren op beschadiging of veroudering(scheuren)Geen slijtage van de slangen toegestaan. Geen zichtbare barsten in de aansluitslangenSlangen vervangen
 
 
Olieniveau reservoir controlerenNiveau tussen min. en max.Olie bijvullen conform voorschrift fabrikant
 
 
RemblokkenMinimale dikte van de remblokken volgens fabrikant (ca 5mm)Remblokken vervangen
Rem reinigen
Rem afstellen
OlieHeldere hydraulische olie HLP voorschrift fabrikantRemvloeistof testen op kwaliteit
Preventief vervangen
 

Selecteren schijfrem pneumatisch

  • Benodigt remkoppel dynamisch
  • Benodigt remkoppel statisch
  • Toerental remtrommel
  • Bedienkracht
  • Asdiameter in remtrommel
  • Beschikbare inbouwruimte
  • Aantal schakelingen per uur
  • Bedrijfsomstandigheden

Selecteren schijfrem hydraulisch

  • Benodigt remkoppel dynamisch
  • Benodigt remkoppel statisch
  • Toerental remtrommel
  • Aansluitspanning
  • Asdiameter in remtrommel
  • Beschikbare inbouwruimte
  • Aantal schakelingen per uur
  • Bedrijfsomstandigheden

Selecteren schijfrem elektrisch

  • Benodigt remkoppel dynamisch
  • Benodigt remkoppel statisch
  • Toerental remtrommel
  • Beschikbare luchtdruk
  • Asdiameter remtrommel
  • Beschikbare inbouwruimte
  • Aantal schakelingen per uur
  • Bedrijfsomstandigheden

Heb jij nog een aanvulling over dit onderwerp?

Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!