Terug naar Inlaatsystemen

Geforceerde inductie

Turbo

Turbo
  • Zorgt voor meer motorvermogen
  • Forceert extra lucht in het inlaatspruitstuk
  • Aangedreven door uitlaatgassen
  • Werkt pas vanaf hogere motortoerentallen
  • Geen vermogensverlies
  • Veel smering en koeling nodig
  • Draait zeer snel, tot wel 220.000 omw./minuut
 

Turbo met variabele geometrie

Turbo met variabele geometrie
  • Zorgt voor meer motorvermogen
  • Forceert extra lucht in het inlaatspruitstuk
  • Aangedreven door uitlaatgassen
  • Werkt al vanaf lage motortoerentallen
  • Geen vermogensverlies
  • Veel smering en koeling nodig
  • Draait zeer snel, tot wel 220.000 omw./minuut
 

Mechanische compressor

Mechanische compressor
  • Zorgt voor meer motorvermogen
  • Forceert extra lucht in het inlaatspruitstuk
  • Aangedreven door het distributiesysteem
  • Werkt al vanaf lage motortoerentallen
  • Bij druk <1 bar klein vermogensverlies
  • Veel smering en koeling nodig
  • Draait minder snel
 

Turbo

Turbo
  • De uitlaatgassen drijven de turbine aan
  • De turbine drijft een compressor aan
  • De compressor perst inlaatlucht onder druk naar de motor
  • Door de compressie wordt de lucht heet
  • Een intercooler kan de inlaatlucht koelen
  • Zonder intercooler is de turbo minder effectief
  • Als de druk te hoog wordt, kan die via de wastegate ontsnappen
  • Wordt pas effectief vanaf hogere motortoerentallen (turbo lag)

 

 

Turbo met variabele geometrie

Turbo met variabele geometrie
  • De uitlaatgassen drijven de turbine aan
  • De turbine drijft de compressor aan
  • De compressor perst inlaatlucht onder druk naar de motor
  • Door de compressie wordt de lucht heet
  • Een intercooler kan de inlaatlucht koelen
  • Zonder intercooler is de turbo minder effectief
  • Als de druk te hoog wordt, kan die via de wastegate ontsnappen
  • Een actuator regelt de stand van de leidschoepen, waarmee de turbo bij hoge- en lage motortoerentallen effectief is (geen turbo lag)
 

Mechanische compressor

Mechanische compressor
  • De motor drijft de compressor aan met een riem via het distributiesysteem
  • De compressor perst lucht onder druk naar de intercooler
  • Door de compressie wordt de lucht heet
  • Een intercooler kan de inlaatlucht koelen
  • Zonder intercooler is de compressor minder effectief
  • Al vanaf lage toerentallen effectief (weinig lag)
 

Heb jij nog een aanvulling over dit onderwerp?

Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!