De compressor perst inlaatlucht onder druk naar de motor
Door de compressie wordt de lucht heet
Een intercooler kan de inlaatlucht koelen
Zonder intercooler is de turbo minder effectief
Als de druk te hoog wordt, kan die via de wastegate ontsnappen
Wordt pas effectief vanaf hogere motortoerentallen (turbo lag)
Turbo met variabele geometrie
De uitlaatgassen drijven de turbine aan
De turbine drijft de compressor aan
De compressor perst inlaatlucht onder druk naar de motor
Door de compressie wordt de lucht heet
Een intercooler kan de inlaatlucht koelen
Zonder intercooler is de turbo minder effectief
Als de druk te hoog wordt, kan die via de wastegate ontsnappen
Een actuator regelt de stand van de leidschoepen, waarmee de turbo bij hoge- en lage motortoerentallen effectief is (geen turbo lag)
Mechanische compressor
De motor drijft de compressor aan met een riem via het distributiesysteem
De compressor perst lucht onder druk naar de intercooler
Door de compressie wordt de lucht heet
Een intercooler kan de inlaatlucht koelen
Zonder intercooler is de compressor minder effectief
Al vanaf lage toerentallen effectief (weinig lag)
Heb jij nog een aanvulling over dit onderwerp?
Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!
TechTake - onderdeel van ROVC - gebruikt cookies op haar website. Door het plaatsen van deze cookies kunnen we onder andere het bezoekersgedrag analyseren. Met deze data maken we de site gebruiksvriendelijker. Ook kunnen we de cookies gebruiken voor social media en zorgen we dat je relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer je gebruik maakt van de ROVC-website.
Meer informatie over de cookies en privacy vind je in ons privacy statement en cookiestatement. Als je gebruik blijft maken van deze website, ga je akkoord met de cookies en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens.
Pas de cookie instellingen aan naar jouw voorkeur en kies voor noodzakelijke cookies of alle benodigde cookies