Zuigers zetten de verbrandingsenergie om in beweging
Zuigerveren zorgen voor afdichting en smering
De zuigers worden van onderaf gekoeld door de motorolie
Drijfsftang
De drijfstang verbindt de zuiger met de krukas
De verbinding met de krukas is gevoelig voor slijtage
Cilinder
In de cilinder is de verbranding van de diesel
In de cilinder beweegt de zuiger op en neer
De cilinder wordt erg warm en moet goed gekoeld
Koeling kan met lucht, motorolie en koelvloeistof
Zuigerveren
Er zijn twee compressieveren
Er is één olieschraapveer
De compressieveren zorgen voor afdichting
De olieschraapveer zorgt de goede smering van de cilinder
Drijfstang (smering)
De drijfstangen zitten vast om de krukas
Motorolie voorkomt dat de krukas en de drijfstangen elkaar beschadigen
Bij onvoldoende smering ontstaat schade
Cilinderwand
In de cilinderwand zitten kleine groeven
Deze groeven zijn voor de smering
Door slijtage kunnen de groeven te groot worden
Te grote groeven leiden tot compressieverlies
Heb jij nog een aanvulling over dit onderwerp?
Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!
TechTake - onderdeel van ROVC - gebruikt cookies op haar website. Door het plaatsen van deze cookies kunnen we onder andere het bezoekersgedrag analyseren. Met deze data maken we de site gebruiksvriendelijker. Ook kunnen we de cookies gebruiken voor social media en zorgen we dat je relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer je gebruik maakt van de ROVC-website.
Meer informatie over de cookies en privacy vind je in ons privacy statement en cookiestatement. Als je gebruik blijft maken van deze website, ga je akkoord met de cookies en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens.
Pas de cookie instellingen aan naar jouw voorkeur en kies voor noodzakelijke cookies of alle benodigde cookies