3/2-ventiel

3/2-ventiel
  • Bediening van een enkelwerkende cilinder
  • Bediening van een stuurventiel
  • Soms nog gebruikt als detectie zoals de eindstanden van de cilinder
  • Luchtdrukbediende ventielen worden nog gebruikt in pneumatische schakelingen
  • Handbediende ventielen worden in robuuste uitvoering in buitenopstellingen gebruikt

 

5/2-ventiel

5/2-ventiel
  • Bediening van een dubbelwerkende cilinder
  • Luchtdrukbediende ventielen worden nog gebruikt in pneumatische schakelingen
  • Handbediende ventielen worden gebruikt om rechtstreeks een dubbelwerkende cilinder te besturen

5/3-ventiel

5/3-ventiel
  • Bediening van dubbelwerkende cilinder
  • Gesloten middenstand; cilinder stopt op een positie (bv hefplateau)
  • Open middenstand; cilinder wordt aan beide zijden ontlucht (bv branddeur)
  • Beluchte middenstand; cilinder wordt aan beide zijden belucht 
  • Luchtdrukbediende ventielen worden nog gebruikt in pneumatische schakelingen
  • Handbediende ventielen worden gebruikt om rechtstreeks een dubbelwerkende cilinder met stopmogelijkheid te besturen

3/2-ventiel

PLACEHOLDER

5/2-ventiel

PLACEHOLDER

5/3-ventiel

PLACEHOLDER

Benamingen 3/2-ventiel

Benamingen 3/2-ventiel
  1. Poort 1
  2. Poort 2
  3. Poort 3
  4. Stuurkanaal
  5. Magneetveer
  6. Elektrische aansluiting
  7. Ontluchting
  8. Elektromagneet
  9. Perslucht

Benamingen 5/2-ventiel

Benamingen 5/2-ventiel
  1. Spoel
  2. Ventielhuis
  3. Elektrische aansluitingen
  4. Poort 2 en 4
  5. Handmatige overbrugging

Benamingen 5/3-ventiel

Benamingen 5/3-ventiel
  1. Spoel
  2. Ventielhuis
  3. Elektrische aansluitingen
  4. Poort 2 en 4
  5. Handmatige overbrugging

Codering 3/2-ventiel

Codering 3/2-ventiel
  • ER = 3/2 ventiel rolbediend (Airtec)
  • 18 310 = G1/8" draad aansluiting, 320 l/min luchtverbruik, 0-12 bar
 

Codering 5/2-ventiel

Codering 5/2-ventiel
  • P2L = Serie Viking Xtreme Valves (Parker)
  • A = Ventielmaat 18" 
  • X = Viking Xtreme 
  • 5 = 5/2 ventiel
  • 11 = G1/8 hoofdaansluiting
  • EE = aan beide zijde spoelbediend
  • H = vacuum tot 16 bar en temperatuur -40°C tot 70°C
  • D = Geventileerde pilootuitlaat
  • D = Extended non-locking
  • G = 22 mm rechthoekige 3-pins - type B industrieel (alleen male)
  • 49 = 24Vdc
 

Codering 5/3-ventiel

Codering 5/3-ventiel
  • I23 = ISO 5599/2 Maat 2 3/8" Poortaansluiting (Numatics)
  • SS = aan beide zijden spoelaansluiting
  • 7 = 3 standen 4-weg (5/3), open naar poort 4 en 2 in de middenstand
  • 00 = los ventiel
  • M = Vdc aansluiting
  • 0 = Poort type NPTF 
  • 000 = geen opties
  • 61 = 24 Vdc elektrische aansluiting
 

Beschrijving coderingen 3/2-ventiel

Beschrijving coderingen 3/2-ventiel

Beschrijving coderingen 5/2-ventiel

Beschrijving coderingen 5/2-ventiel

Beschrijving coderingen 5/3-ventiel

Beschrijving coderingen 5/3-ventiel

Inspectie: zintuigelijk

WatNormActie bij afwijking
Elektrische aansluitingenGeen beschadigingen kabelVervangen kabel
VuilGeen vuilVuil verwijderen, zodat markeringen te lezen zijn
Vuil verwijderen, zodat ledjes van de spoelen te zien zijn
Mechanische montageAlle schroeven en montagedelen zitten vast (zoals voorgeschreven van de fabrikant)Vastdraaien en monteren
Alle ledjes van spoelen zijn in orde en doen hetAlle ledjes brangen bij bediening van de spoelSpoel of connector vervangen
SlangenZijn goed gebundeld, niet geknikt en gelabeldBundelen en zorgen dat slangen niet geknikt zijn
Slang vervangen als deze beschadigd is
Slangen labellen en op tekening aangeven
Zijn de ventielen gemarkeerd en beide spoelenMarkeringen moeten overeenkomen met de tekeningen om onder andere te kunnen storingzoekenMarkeren van de spoelen en ventielen

 

Stuurventielen

SymptoomOorzaakOplossing
Ventiel schakelt niet omDraadbreuk tussen besturing en spoelDraadbreuk repareren of vervangen
Spoel van het ventiel is kapotSpoel vervangen
Noodhandbediening (of handmatige overbrugging) is nog bediend van de andere spoelZet de handmatige overbrugging weer terug
Ventiel schakelt wel, maar de cilinder beweegt nietPersluchtdruk is te laagStel de juiste persluchtdruk in (meestal 6 bar)
slangbreuk tussen ventiel en cilinderRepareer de slang of vervang deze
Interne lekkage door kapotte afdichting (ventiel maakt veel geluid)Ventiel vervangen

Stuurventielen

PLACEHOLDER

Deze animatie toont de luchtstroom in een magneetventiel tijdens handmatige opheffing (ook wel spierkracht- of noodbediening genoemd).

Dit is handig voor bijvoorbeeld het afstellen van het snelheidsregelventiel bij cilinders en of het ventiel alleen met de luchtstroom goed werkt.

Het wordt ook gebruikt bij noodbediening.

3/2-ventiel

3/2-ventiel

5/2-ventiel 1

5/2-ventiel 1

5/2-ventiel 2

5/2-ventiel 2

5/3-ventiel

5/3-ventiel

Heb jij nog een aanvulling over dit onderwerp?

Bijvoorbeeld een beeld of filmpje of interessante feitjes/weetjes? Mail het ons!